Набридло бути страждальцем у стосунках? Трикутник Карпмана – знайти собі на користь

Раз-два-три! Крок уперед, в сторону, назад. Раз-два-три! Вальс? Ні, трикутник Карпмана. Три його позиції – Жертва (victim), Переслідувач (агресор, persecutor), Рятівник (rescuer).

Типові ситуації бігу трикутником
20200304_092611

Інколи на роль третього “запрошується” ще хтось – батьки, діти, друзі.

20200304_092535
Жертва, Агресор- звучить гнітюче, та насправді є відображенням позиції Дитини та Батьківської фігури: Жертва – Дитина. Переслідувач – Сердита батьківська фігура. Рятівник – Добра батьківська фігура.

Розпізнати ролі у собі найлегше за думками і відчуттями:

Дитина:
я не можу ні на що вплинути, я вимушений терпіти, мене ображають, мене зраджують, мене використовують,я для них усе, а для мене – нічого.

Батьківська фігура:
слухай мене, я знаю як правильно.

Сердита батьківська фігура
: не послухаєшся – покараю, я маю на це право, бо ти сам напросився

Добра батьківська фігура:
я тебе врятую, але ти маєш робити, як я кажу. Мені ніколи піклуватися про себе, я маю піклуватися про інших. Вони не впораються без мене.

Як зруйнувати трикутник?
Ввести в нього фігуру Дорослого. Теоретично, такою фігурою може стати психолог, тобто особа, здатна зайняти нейтральну позицію і допомогти учасникам не лише розгледіти їх справжні потреби, а й дорослі способи задоволення цих потреб. Практично ж, поки учасники не “доростять” себе до Дорослого, трикутник буде відновлюватися. Але є і гарна новина: особливість сім’ї як системи в тому, що дорослішання одного з партнерів буде підштовхувати до дорослішання іншого.

Як використовувати це знання в домашніх умовах

Ловити себе на проявах ролей і тут же намагатися трішки змінити сценарій, запитавши себе: а як би тут вчинила доросла зріла мудра людина? Навіть невеличка зміна – це все одно зміна, рухатись невеличкими кроками краще, ніж тупцятись на місці.

Якщо повернутися до першого прикладу, то можна побачити, що інші варіанти є на кожному кроці. Від самого початку жінка могла б дати собі відпочити або визнати, що готує вечерю, бо їй самій важливо турбуватися про близьких. Коли є визнане місце для себе, то Рятівник опиняється поза грою.

Дружина могла б визнати, що чоловік не зобов’язаний виправдовувати її сподівань, проговорити, чому і що саме її зачепило (а для цього розібратися самій у своїх потребах і цінностях).  Визнання права Іншого не відповідати нашим очікуванням дає право знімати з себе обов’язок відповідати чужим очікуванням.
Чому я пишу про інші можливі реакції дружини – бо частіше за допомогою в налагодженні стосунків звертаються саме жінки. Звичайно, чоловіків це стосується так само.

Слід зауважити, що на перших порах дуже складно не лише діяти, а й думати як Дорослий, особливо в позиції Дитини/Жертви. В такому випадку спрацьовує наперед визначити собі якусь зрілу знакову фігуру і запитувати себе, а як би вчинив в такій ситуації цей авторитет.

Як є можливість призупинити взаємодію (“давай поговоримо про це пізніше”), то варто нею скористатися, дати собі час переключитися на Дорослого.

toufic-mobarak-Kx2IgM3Q5jA-unsplash
Слабким місцем кожної ролі є її сильна сторона (каламбурно, так).

Сильна сторона Рятувальника – вміти турбуватися. Роль розсиплеться, якщо навчитися турбуватися про себе і\або з явною вигодою для себе (займатися справою, в основі якої навчання, піклування, організація).

Сильна сторона Переслідувача – відчуття справедливості та встановлення меж, напористість, сила. Проблема – у неусвідомленності свого права на ці якості. Жоден Агресор не визнає себе Агресором без виправдання – я не хотів, але був змушений так вчинити. “Я сам вибираю такий спосіб реагування” – ось що руйнує роль Переслідувача.

Сильна сторона Жертви – вміння довіритися. Усвідомлення своїх вигод (як довіра собі), провернення собі права на свої реакції –  “Мені зараз вигідно поступитися/терпіти”, “Я образився” (не “мене образили”) – допоможе, але при аналізі ситуації заднім числом, при поверненні в позицію Дорослого. В позиції Дитини це матиме ефект “я сам винен у всьому, що зі мною трапляється”, тому достатньо відмічати “я в ролі Жертви зараз” і намагатися максимально потурбуватися про себе.

7-seth-i90HGt3WNoE-unsplash

Рух трикутником можна назвати вальсом перекладання відповідальності. Беручи на себе свою частину відповідальності в кожній ролі, можна зруйнувати звичний сценарій і перейти на якісно новий рівень стосунків. Як мінімум, із собою.
І тоді  танок буде зовсім іншим.

Автор: Natalia Andrushko

Психолог, екофасилітатор, супервізор, член Української Асоціації Екологічної Психологічної допомоги

2 thoughts on “Набридло бути страждальцем у стосунках? Трикутник Карпмана – знайти собі на користь”

  1. Дуже цікавий матеріал, змушує задуматися…
    Особливо мою увагу привернув момент щодо відповідальності. Гадаю, це ключове поняття, адже саме воно відрізняє дорослого від дитини, дає впевненість і, в певній мірі, рятує від маніпуляції. Разом з тим, це те, чого ще бракує нашому суспільству, вихованому в совкових традиціях безвідповідальності.

    Вподобано 1 особа

    1. Так, відповідальність, особливо перед собою і за себе – це про Дорослого. Наше суспільство, мабуть, можна розглядати як підліткове, коли хочеться мати права, як дорослому, і не мати обов’язків (чи мати зовсім трішки) як дитині)

      Вподобано 1 особа

Залишити коментар